torsdag 20. oktober 2011

"Jeg ser"

1. Sigbjørn Obstfelder ble født den 21. nov. 1866 i stavanger, og levde helt til han døde i københavn 29. julihan var en norsk forfatter. Han regnes som en av Norges første modernistiske diktere.

2. det moderne menneskets fremmedfølelse. jeg fårstår dette som en form for fremmedfølelse som dikterne prøvde å få uttrykt i sine dikt. "jeg ser" er et eksempel der Sigbjørn føler seg fremmed på jordkloden. jeg mener det er fremmed ovenfor allt

3 oppgaver på side 405 i "panorama"

     1. i begynnelsen i første vers, skaper adjektivene en dydter stemning, deretter i andre vers, skaper de en følelse av at noe er langt unna. så i tredje vers, skaper de en god stemning, før diktet går over til dårlig og tung stemning igjen i fjerde vers. dette skjer mens han beskriver det han ser fra himmelen og ned til menneskets ståsted, på bakken.

     2. likheter mellom "jeg ser" og "hjernen er alene": de skaper begge en følelse av noe absurd, noe som ikke er helt til stede, føler seg ukjent og alene. ulikheter: "jeg ser" beskriver omgivelsene ved å si "jeg ser" for å beskrive hva som er rundt. men "hjernen er alene" beskriver omgivelsene uten å si "jeg ser" det blir heller beskrevet hva som skjer meg "jeg" personen.

     3. alle versene er i betraktningsmotiv og mellom hvert vers kommer et innslag med konklusjonsmotiv. uværsmotivet kommer etter konklusjonsmotivene og før versene igjen, og sånn går diktet, frem til slutten der det blir et brudd, været kommer før konklusjonen.



     4. det er veldig "jeg" orientert, og virkemidler som blir brukt er gjentakelse, det blir sagt "jeg ser" hele tida. han går fra å beskrive himmelen, så husene, så menneskene. han flytter synet sitt nedover gjennom hele teksten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar