mandag 6. september 2010

fabler

utvidet versjon:

Hunden hadde fått tak i et fint og saftig stykke svinekjøtt, og dermed la han i vei i stor fart. På veien kom han til ei smal bro over et lite vann, og nede i vannet så hunden sitt eget speilbilde.
Har du sett på maken for en kjekk hund! sa hunden til seg selv. Der står en annen hund. Og den har også et fint og saftig stykke kjøtt i gapet sitt. Jeg tror at den kjøttbiten er enda større og enda litt saftigere enn min. Nå skal jeg ta den fra den andre!
Hunden slapp det fine svinekjøttet for å få tak i det flotte stykket som den andre hunden hadde i kjeften. Men da kjøttbiten falt i vannet, ble den glatte overflata i vannet kruset, og dermed var den andre hunden borte. Og kjøttbiten var vekk. 
Slik går det. Den som er grisk, narrer ofte seg selv. 

kortet ned:

Hunden hadde svinekjøtt, og la i vei. Han kom til ei bro, og i vannet var et speilbilde. Der står en annen hund. Og den har et stykke kjøtt. Jeg tror at den kjøttbiten er større enn min. Nå skal jeg ta den!
Hunden slapp svinekjøttet for å ta det som den andre hunden hadde. Men da kjøttbiten falt i vannet, ble overflata kruset, og da var den andre borte. Og kjøttbiten var vekk.
Slik går det. Den som er grisk, narrer ofte seg selv. 


orginal versjonen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar